Kirjallinen saamattomuuteni ei millään muotoa johdu, siitä ettenkö olisi pitänyt Brian Wilsonin konsertista. Enemmänkin kyse on siitä, onko minulla mitään olennaista lisättävää siihen kaikkeen, mitä tästä pitkästä kiertueesta on jo kirjoitettu. No, eipä ole, mutta en anna sen estää itseäni.
California Girls oli aloitusbiisinä ja sitten tuli hittiä putkeen, kunnes oli Pet Soundsin vuoro. Lopuksi vielä pienenpi kasa hittejä ja Love & Mercy loppuun. Siinä se.
Set List:
1. California Girls
2. Dance Dance Dance
3. I Get Around
4. Little Honda
5. Surfer Girl
6. Don't Worry Baby
7. Darlin'
8. Wild Honey
9. Sail On Sailor
10. Pet Sounds kokonaan
23. Good Vibrations
24. Help Me Rhonda
25. Barbara Ann
26. Surfin' USA
27. Fun Fun Fun
28. Love & Mercy
Biisilistaa kun katsoo, voisi luulla, että kyse on Beach Boysien keikasta. Viimeinen biisi vain on Brianin soolotuotantoa. Sail on Sailor on 70-luvulta, muut asettuvat aikavälille 1962-67. Vaan ei se minua haitannut, minä pidin kaikesta mitä tarjottiin. En kieltämättä ollut niin tyrmääntyneen huumautunut kuin ekalla kerralla Tukholmassa. Vaan siitä on jo aikaa, Brian on vanhempi, äänikään ei enää toimi kuin viitteellisesti.
Bändi on edelleen aivan mahtava. Alan foorumeilla on näemmä paljon keskusteltu siitä, kumpi on parempi, Jeff Foskett vai Matt Jardine. Minusta Matt hoiti homman hienosti, mutta on hänen äänensä vähän vuosien varrella muuttunut kireämmäksi ja nasaalimmaksi. Foskett taas soundaan entiseltään, joten ehkä kallistun hänen kannattajakseen tässä Brian-soundalike kisassa.
Al Jardinen ääni oli hieman rosoinen, vaan ei hänellä ollukaan kuin pari liidiä. Puheääni oli entisellään. Parhaassa kunnossa oli Blondie Chaplinin ääni. Wild Honeny ja Sail On olivat hienoja vetoja. Bändin vokaalipaketissa ainoa puute on basson voimattomuus. Ainakin Nick Waluschko lauloi jotain basso osuuksia, en tiedä kuka muu niitä laulaa, jos laulaa. Keski- ja ylä-äänet kuitenkin hallitsevat soundia. Al Jardine luonnollisesti lauloi Help Me Rhondan. Kertsissä jäin kaipaamaan Mike Loven tasoista ja kuuloista bassoa.
Brianilta taisi tulla prompterin ulkopuolelta vain keikan loppupuolella todettu ' It's raining'. Muuten hän pysyi tiukasti käsikirjoituksessa. Matt paikkasi kerran tai pari kun Brian ei muistanut laulaa. Brian soitti Yamahan syntsaa ilman baby grand-kuorta. Olisko kevennetty roudausta sen verran? Tukholmassa 2004 Brian soitti syntsaansa yhdessä biisissä, nyt kädet liikkuivat koskettimilla lähes kaikissa biisesissä. En tiedä tuliko PA.sta ulos mitään Brianin soitosta, en huomannut ainakaan. Sama juttu muuten Alin kitaran kanssa. Blondien kitara kyllä kuului.
Ennen keikkaa pääsin vaimon kanssa Hesarin haastateltavaksi ja päädyimme Brian Wilsonin kuvan viereen samalle aukeamalle. Ilmeisesti kyseessä on faniuden kohokohta? Tai ehkä yhdessä sen kanssa kun Brian käveli Tukholmassa keikan jälkeen minun vierestäni autoon?
Keikka oli siis hyvä, onneksi pääsin paikalle ja menisin uudestaan heti kun se vaan olisi mahdollista.
En olisi 80-luvun alussa uskonut, että pääsen näkemään Brian Wilsonin kolmesti. Joskus elämä hymyilee.